Doorgaan naar content

Een strategie naar de praktijk brengen

Hoe vertaal je nieuwe ambities en doelen naar een concreet, uitvoerbaar en toekomstgericht actieplan?

hero-mesh.png

Een heldere missie, visie en strategie zijn essentieel voor jouw bedrijf. Maar hoe zet je jouw strategie om in tastbare doelstellingen en acties?
Op deze pagina duiken we dieper in de kunst van het vertalen van een strategie naar een doordacht plan. Want zo'n plan is essentieel om jouw organisatie op koers te houden, om optimaal te opereren en voor het succesvol bereiken van langetermijndoelen.

We beantwoorden volgende vragen:

  • Wat verstaan we onder strategie doorvertalen naar een plan?

  • Wat zijn 5 do’s voor een goede doorvertaling?

  • Welke specifieke uitdagingen zijn er bij het doorvertalen?

  • Wat zijn de voordelen van een heldere doorvertaling?

Wat verstaan we onder een strategisch plan?

De kloof tussen strategie en uitvoering is voor veel bedrijven moeilijk te overbruggen.
Een onderneming die haar strategie evenwel doeltreffend kan doorvertalen, kan snel en adequaat reageren op een voortdurend veranderende omgeving. Denk aan:

  • technologische vooruitgang: de adoptie van AI of blockchain en internet of things;

  • demografische veranderingen: vergrijzing van de bevolking, migratiepatronen en veranderende consumentenvoorkeuren

Deze voortdurende verandering is het nieuwe normaal voor bedrijven.

Concreet betekent dit dat een onderneming in staat moet zijn om op een gestroomlijnde wijze de strategie te vertalen naar specifieke doelstellingen, acties en een planning zonder overbodige complexiteit. De combinatie van deze parameters noemen wij een strategisch plan.

purple-mesh.png

5 do’s voor een goede doorvertaling

DO 1

Hou bij het formuleren van strategische doelstellingen rekening met een onzekere context en toekomstige scenario’s. Maak deze daarom niet te specifiek, zodanig dat ze stabiel genoeg zijn voor een aantal jaren.

DO 2

Zorg dat er een duidelijk te volgen proces is om jouw strategie door te vertalen. Doe dit niet vanuit een ivoren toren, maar betrek verschillende niveaus binnen je organisatie en communiceer zowel over het proces als de (tussen)resultaten.

DO 3

Breng de afhankelijkheden tussen de verschillende doelstellingen in kaart. Op deze manier is het steeds duidelijk wat de gewenste finaliteit is en hoe de verschillende doelstellingen hiertoe bijdragen.

DO 4

Prioriteer eerst de doelstellingen en pas nadien de acties binnen iedere doelstelling, zodat de impact van het niet uitvoeren van een actie duidelijk is.

DO 5

Doe steeds een impactanalyse van de gewenste strategie op de huidige bedrijfsarchitectuur. Zo krijg je zicht op de haalbaarheid van het strategisch plan.

Welke specifieke uitdagingen zijn er bij het definiëren van een strategisch plan?

Wanneer je je bewust bent van veelvoorkomende obstakels, heb je meer kans om deze te detecteren en tijdig te elimineren.

  1. Weerstand tegen verandering:
    Het bijsturen van jouw strategie heeft vaak impact op heel wat medewerkers in jouw organisatie. Het verstoort eenvoudigweg de status quo. Het her- en erkennen van de natuurlijke weerstand tegen verandering biedt de kans om een inclusieve aanpak te ontwikkelen. Een aanpak waarbij je medewerkers actief betrekt bij het doorvertalen van de strategie. 

  2. Gebrek aan verbeelding:
    Gebrek aan verbeelding maakt het lastig om lange termijn doelstellingen te stellen. Je hebt verbeeldingskracht nodig om vooruit te kijken. Je moet durven loskomen van de huidige context.

  3. Een te ambitieus plan:
    Een impactanalyse van je gewenste strategische veranderingen op je bestaande processen, organisatie, informatie en technologie is noodzakelijk. Zoniet heb je geen inzicht in de haalbaarheid van je plan.

  4. Silo denken:
    Prioriteren is nodig omdat doelstellingen en acties niet gelijktijdig kunnen plaatsvinden vanwege beperkte middelen. Prioriteren is moeilijk wanneer doelstellingen vanuit de eigen silo en niet vanuit het globale bedrijfsperspectief bepaald worden.

  5. Acties zonder duidelijke doelen:
    Doelstellingen en acties zijn twee fundamenteel verschillende aspecten in de doorvertaling van strategie. Een doelstelling geeft de richting aan en expliciteert het eindresultaat. Een actie vertegenwoordigt de concreet te ondernemen stappen om de doelstelling te bereiken.
    Zonder daadwerkelijke acties blijft een doelstelling slechts een intentie. Zonder heldere doelstellingen zijn acties ongeleide projectielen. Het is de synergie tussen de twee die een effectieve strategie vormt en verandering mogelijk maakt.

silver-mesh.png

Wat zijn de voordelen van een heldere doorvertaling?

Het vertalen van strategie naar een strak plan biedt niet alleen de mogelijkheid om snel en adequaat te kunnen reageren op een voortdurend veranderende omgeving. Het dient ook als een krachtig hulpmiddel voor het:

  • 01.

    Creëren van richting en focus

    het geeft duidelijke richting aan de betrokken teams. Iedereen weet waar ze naartoe werken en welke acties ze daarvoor moeten ondernemen. Dit helpt bij het behouden van focus, voorkomt misverstanden en inefficiënte inzet van de beschikbare middelen.

  • 02.

    Verbeteren van besluitvorming

    wanneer alle beslissingen worden genomen met de strategische doelen en acties in gedachten, ontstaat er meer consistentie en samenhang in de onderneming.

  • 03.

    Beheersen van risico’s

    door potentiële risico's en bedreigingen te identificeren bij het opstellen van de doelstellingen, kan de onderneming proactief reageren. Mitigerende maatregelen zullen zich vertalen in doelstellingen en acties.

  • 04.

    Aantrekken en behouden van talent

    heldere doelstellingen, vooral als deze gebaseerd zijn op een inspirerende missie en visie, zijn de hefboom voor het aantrekken en behouden van talent.

In dit artikel hebben we een eerste licht geworpen op het vertalen van ambities naar praktische plannen.
Onthoud, een strak plan is niet alleen een document, het is de leidraad die de weg effent voor het verwezenlijken van je bedrijfsdoelen als je dit met de nodige aandacht en betrokkenheid opmaakt en uitvoert.

Onze klanten

  • logo-cebeo.png
  • dewatergroep.png
  • galapagos.png
  • pensioendiensthome-1725870527.jpg
  • universiteitantwerpen.png
  • 1200px-colruyt_group_logo_2013.svg.png
  • fod-bosa.png
  • vito_logo_linkedin.png
  • olv-logo.jpg
  • logo-cosucra.svg
  • kidslife.png
  • picanol.png
  • vlaio_sponsorlogo_vol.png
  • sintniklaas.png
  • reazn_logo.png
  • federale_socialezekerheid.png
  • digitaalvlaanderen.png
  • fostplus.png
  • tvh.png
  • vlaanderen_departementzorg.png
  • krinkels.png
  • mediahuis-kleur.jpg
  • vera-1726222167.png
  • brutex-1726222172.png
  • sas.png
  • vrt.svg
  • vdab.jpeg
  • friends_of_europe_logo.svg.png
  • 1200px-fluvius_logo.svg-1726222272.png
  • vlaanderen_onderwijsenvorming.png
  • digipolis-1726222289.png
  • portantwerp-1726222296.png
  • vlaanderen_verbeelding-werkt-1726222306.png
  • ahovoks-385x135.jpg
  • mechelen_rgb.png.png
  • hulpkasvoorwerkloosheid.png
  • goed.png
  • hans-anders_kopie.jpg